人工身体論―あるいは糞をひらない身体の考察 金塚貞文著 創林社 (1986/12/10)

人工身体論―あるいは糞をひらない身体の考察 金塚貞文著 創林社 (1986/12/10)

今まで読んだ本から、「人工身体」はメディアで構成されて、支配者の思考(=メディア、データ、規範)通りの行動をし、自律し自立している中身が空っぽの身体。いわば自律ロボットのような身体を予想していたが、この本では人間は「負性」を持った身体として登場し、その負性(糞、廃棄物)を目に見えないようにするのが「水洗トイレ」に象徴される廃棄物処理である。

「水洗便所に流し捨てられるものとは、負性としての身体であり、生活の清浄化とは、負性と身体の抹消であり、そして、現代文明とは、負性としての身体を投棄し、文明によって新しい身体を生産すること、要するに、自然の生態系の破壊の上に、「人工の生態系」ー経済循環を創造することである」

「身体が(「哲学的な」)問題となること自体が(歴史社会的な)問題であるということだ」

「人間は食物の生産者となることによって、自然の食物連鎖から抜け出し、新しい食物連鎖を人工的に作り上げた」

「生産する動物は、同時に、廃棄物の処理を必要とする動物となった」

「自然の食物連鎖から抜け出し、いわば余分の食物連鎖を作り上げた存在は、それ自身が、自然にとって余分なものとして自立する。」

「リサイクルし得ない廃棄物は、定住し群落を構成し始めた人間の傍に、つねについてまわってきたのである。」

「水洗トイレによる生活の清浄化とは、自分自身の廃棄物からの疎外ー廃棄物から目をとざし、閉ざされることーと同義なのである。」

「生活の豊かさ、便利さの追求を戦略とし、それに伴う廃棄物の処理を戦術として成立するものが、現代文明であり、その思想性であるということ」

「差異は、対立は、根源における同一性の上においてのみ、はじめて、差異、対立としてあり得る」

「現代の都会人が生活の必要上から、排気ガスに対する感受性を鈍化させてしまっている」

「歴史的獲得物とは、単に過去のくり返しであるはずはなく、日々新たな現実によって、新たな意味をもって、再生産、いや、生産されるものでなければならない。歴史的研究とは、過去を探ることである以上に、現実を探ることでなければならない」

「現実的なものが本源的なものの現象形態であると同時に、本源的なものがまた、現実的なものの現象形態なのだ。」

「《糞尿=非商品=非人間的なもの》という商品社会の糞尿存在論、その位置づけが、あの本源的な三位一体論的糞尿観を、われわれのそれとして現在化、現実化するところの環境的要因に他ならない」

「商品社会の論理がこそ、すぐれて本源的な、実在的なそれであること、すなわち、商品とは(それ故、非商品とは)、単に表層的、経済学的カテゴリーではなく、すぐれて実存的な、本源的なカテゴリーである」

「コミュニケーションとは、言うまでもなく、共通のメディアをもつもの、メディアを共有するもの同士にしか成立しない。媒体(メディア)とは紐帯なのである。」

「糞尿がメディアになるということ自体が、その人間の非自立性の証」

「水洗トイレとは、(・・・)糞尿を人目にふれさせない、メディア化させないための最大の保証なのである。」

「懺悔とは聴罪神父の価値観を受け入れることに他ならない」

「「告白」、症例分析によって暴露されるもの(は・・・)「倒錯」、「異常」とみなす、われわれ正常者の論理的根拠こそが暴露されていると考えるべき」「「魔女」のものとして対象化し、迫害することによって、彼ら自身の内におけるそうした欲望の抑圧を正当化、合法化せずにはいられなかったのだ。」

「自然そのものが、主観的存在なのである(・・・)自然とは人為の産物にほかならないのだ。」

「認識が主観的なものである限り、それを他の主観に納得させることはむずかしい。逆に、認識が客観的なものとなり、それ故、客観的実在が主観とは別個に自立したものとなる時、その認識は、他のどんな主観に対しても異論の余地のないものとなる。/これはまさに、あの価値形態論、相対的価値形態から一般的価値形態への論理展開そのままである。客観性の公準とは、認識の価値であり、交換価値、貨幣なのである。」

「客観的実在としての自然とは、・・・経済効率によって要請された、自立した主観の相互交通の倫理として要請された、・・・「汚染」されることによって初めて概念として存在しえたものに過ぎない」

「自然、生態系、動物的生命、それらは、人間が廃棄物の処理に窮し、自然を、生態系を、そして人間の生命を奪うという状況に至ってはじめて自覚化されたもの」

「「糞をひらない身体」、そういうものしての人工身体の創造、・・・現実に進行しつつある現代文明の方向性である・・・我々の身体がすでにそれをはらんでしまっているという前提」

「自然汚染、ないし、自然破壊という問題は、文明の自然生態系からの自立の不十分性の物的証拠である。汚染とは、いわば人工的生態系たる経済循環、その自立した環からの排出物たる廃棄物の、人類史的時間を超えた自然循環への返還、いや、押しつけ、投棄にほかならない」



⟨impressions⟩

From the books I've read so far, the "artificial body" is composed of media, acts as the ruler's thinking (= media, data, norms), is an autonomous, self-contained, empty body. So to speak, we anticipated a body like an autonomous robot, but in this book humans appeared as "negative" bodies, making the negative (feces, waste) invisible. This is a waste treatment symbolized by the “flush toilet”.

"What is washed away in the toilet is the body as a negative, the cleansing of life is the elimination of the body as negative, and the modern civilization is the dumping of the body as negative. To produce a new body through civilization, in other words, "to create an artificial ecosystem"-an economic cycle on top of the destruction of natural ecosystems "

"It means that the problem of the body (the" philosophical ") is itself a (historical) problem."

"By becoming a food producer, humans have broken out of the natural food chain and artificially created new food chains."

"At the same time, the producing animals have become animals that require waste disposal."

"A being that has escaped from the natural food chain, creating an extra food chain, so to speak, is self-sustaining as an extra to nature."

"Non-recyclable waste has always followed alongside humans who settled and began to form communities."

"Purifying a living with a flush toilet is synonymous with alienation of one's own waste-eye-catching and closing of the waste."

"It is modern civilization and its philosophy that pursues the affluence and convenience of life as a strategy, and the waste disposal that accompanies it as a tactic."

"Differences can only be differences, conflicts, on the basis of identity at the root."

"Modern urban people have become less sensitive to emissions because of their living needs."

"Historical acquisitions cannot be merely a repetition of the past, but must be reproduced, or even produced, by new realities in a new sense every day. `` You have to explore reality more than you can explore the past. ''

"At the same time, what is real is the form of the phenomena of the real thing, and what is fundamental is also the form of the phenomena of the real thing."

"The excretion of manure in a commodity society called" manure = non-product = non-human thing ", and its position, is that environmentalism that makes this fundamental trinity-based view of manure as ours today. It is nothing but a factor. "

"The rationale of the commodity society is that it is excellent and real, that is, commodity (and therefore non-commodity) is not just a surface or economic category, it is an excellent existence It's a natural, fundamental category. "

"It goes without saying that communication can be established only for those who have common media and those who share media. Media is a tie."

"The fact that manure becomes a medium is a proof of the independence of that person."

"A flush toilet is the largest guarantee that (...) excrement is not exposed to the public or media."

"Confession is nothing but accepting the values ​​of Father-in-law."

"" Confessions ", what is exposed by case analysis (...) is considered" perversion "," abnormal ", the rationale of our normal person should be considered exposed." By targeting and persecuting as such, it was necessary to justify and legalize the suppression of such desires within themselves. "

"Nature itself is a subjective being (...) Nature is nothing but a man-made product."

"As long as perception is subjective, it is difficult to convince it to other subjects. Conversely, perception becomes objective, and therefore, objective reality becomes independent and independent of subjectivity. At some point, that perception becomes indisputable to any other subjectivity / this is exactly the logical evolution from that value form, relative value form, to general value form. The postulate of objectivity is the value of recognition, the value of exchange, and money. "

"Nature as objective reality is ... required by economic efficiency, required as a self-sustaining subjective ethic of mutual transportation ...... what could only exist as a concept by being" polluted " It's just that. "

"Nature, ecosystems, animal life, are only conscious when humans struggle with waste disposal and take away nature, ecosystems, and human life."

"" A body that does not catch feces ", the creation of an artificial body that is like that ... the direction of modern civilization that is progressing to reality ... our body has already intervened it Premise

"The problem of natural pollution or destruction of nature is physical evidence of the independence of civilization from natural ecosystems. Pollution is the economic cycle of artificial ecosystems, the `` It's nothing more than returning the waste to the natural cycle beyond human history, or even pushing and discarding it. ''




前著『オナニスムの秩序』で独自の身体世界を紡ぎあげた著者による待望の身体論第2弾。負性の体験としての身体=排泄行為、排泄物、排泄器官を通し、現代文明の要請する〈人工身体〉の位相を解読する




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