クリトン 希 Κρίτων、英 Crito プラトン全集1 田中美知太郎訳 1975/07/25 岩波書店

プラトン全集

ソクラテスが判決後、牢獄にいます。明日(明後日)には死刑が執行されるところです。

そこに看守を買収した(これにソクラテスは「カチン」と来たと思います)クリトンがやってきます。クリトンはソクラテスの親友です。

「逃げてください」とクリトンはいいます。「君が僕を説得できたらね」とソクラテス。これは決定をクリトンに委ねているわけではありません。ソクラテスの気持ちは決まっているのです。それをクリトンで確かめたいだけです。

ほぼソクラテスが一人で持論を展開する形で「ほれ、説得できないでしょ」と(得意げに)自己満足してしまいます。クリトンは渋々納得します。

国家の国法のもとにソクラテスは結婚して、子どもを作った。国外にいくという選択もあったのに行かなかった。そしてその国法のもとに裁判を受け有罪となった。それなのに逃亡するのは国法に不義(不正)をなすものだ。「お前はわたしたち、お前を養った者の言葉に従うのだ」(P.149)つまり、国家(ポリス)・国法と市民は親子関係のように一体であり、あるいは、そこに住んでいるということで一種の同意(契約)が成り立っている(P.145)、という考えです。

ソクラテスには幼い子供がいるのですが、「お前の知人たちは、お前がテッタリアへ旅立つのなら、面倒を見てくれるけども、あの世へ旅立つのでは、面倒を見てはくれないのだろうか。」(P.146)という国家(国法)の声を聞いて、妻も子も置いて死ぬわけです。友人に預けて。

どう思いますか。日下部吉信さんは、「そんな非人間的なことは許せない」と言っています(笑)。

自分の思想のために、妻や子を犠牲にする。現代でもあることですよね。私も若い頃はそれで悩みましたから、ソクラテスの気持ちはわからないこともありません。

ただ、ソクラテスにとって「死」とは肉体の死であって、魂はあの世で昔の人(ホメロスやヘシオドスなど)と対話を交わします。ソクラテスにとっては「死」はあっても、「死の意識(自覚)」はなかった、と日下部吉信さんは言います。「個」はあったかもしれないが「個の自覚」がなかったように。

ソクラテスは「こういうのは、ただ少数の人が考えることであって、将来においても、それは少数意見にとどまるだろう」(P.137)と言っています。

もしこれがプラトンではなく、ソクラテスの言葉なら、ソクラテスは「理解されない」ことがわかっていたのです。もちろん、クリトンにも。そして、彼に死刑判決をした市民にも。

それは一種の諦めともいえるのではないでしょうか。それが、『ソクラテスの弁明』以上の攻撃的で一方的なソクラテスの話を生み出したのではないでしょうか。プラトンにも理解されなかっただろうことは前に書きました。クリトンにも理解されていなかったのです。

彼は天才なんでしょうか。それとも「狂って」いたのでしょうか。彼は「ダイモーン」の声を聞いた、それに従った、と言います。それだけなら狂気、狐憑きかもしれません。でも彼にはちゃんと自覚があったのです。自分の信念と、理解されないだろうということの。それは狂気でしょうか。彼の孤独感(P.404- 田中美知太郎)、天才であるがゆえの孤独感が、他人との闘争的・攻撃的な対話に向かわせたとも思えるし、理解してもらいたいがゆえの「ダイモーン」話だったのかもしれません。当時はまだ、人々の間で神々の存在が前提されていましたから。

この話はパイドンに続きます。ソクラテスが死ぬ時の話です。



⟨impressions⟩

Socrates is in prison after his sentence. The death penalty is about to be executed tomorrow (the day after tomorrow).

There comes Critton, who bought a jailer (I think Socrates came with a "click"). Critton is Socrates' best friend.

"Please run away," says Critton. "I wish you could persuade me," Socrates said. This does not leave the decision to Critton. Socrates's feelings are fixed. I just want to see it in Critton.

Almost Socrates develops his own theory by himself, and he is complacent (proudly) saying, "You can't persuade me." Critton is reluctantly convinced.

Under national law, Socrates married and had children. He didn't go, even though he had the option of going abroad. He was tried and found guilty under the national law. Nevertheless, fleeing is unrighteous (injustice) to national law. "You obey the words of us, the ones who supported you" (P.149). In other words, the state (polis) / national law and the citizens are united like a parent-child relationship, or live there. The idea is that a kind of consent (contract) has been established (P.145).

Socrates has a young child, "Your acquaintances will take care of you if you leave for Thessaly, but will you take care of you if you leave for the world?" Hearing the voice of the nation (national law) (P.146), both my wife and child die. Leave it to his friend.

What do you think. Yoshinobu Kusakabe says, "I can't forgive such inhuman things" (laughs).

Sacrifice his wife and children for his own thoughts. It's also modern. I was worried about it when I was young, so I can understand Socrates's feelings.

However, for Socrates, "death" is physical death, and the soul interacts with old people (Homer, Hesiod, etc.) in the world. Yoshinobu Kusakabe says that Socrates had "death" but no "death consciousness". There may have been "individuals", but as if there was no "individual awareness".

Socrates says, "This is just what a few people think, and in the future it will remain a minority opinion" (P.137).

If this was Socrates's words, not Plato, he knew that Socrates was "not understood." Of course, also for Critton. And to the citizens who sentenced him to death.

It can be said that it is a kind of giving up. That may have created a more aggressive and one-sided story of Socrates than "Socrates's Justice". What Plato would not have understood I wrote before . It wasn't understood by Critton either.

Is he a genius? Or was he "crazy"? He says he heard and obeyed the voice of "Daemon." That alone may be crazy and fox-possessed. But he was aware of it. His belief and that he wouldn't be understood. Is it crazy? His feeling of loneliness (P.404- Michitaro Tanaka), the feeling of loneliness due to being a genius, seems to have led to a struggle and aggressive dialogue with others, and I want him to understand it. It may have been the story of "Daemon". At that time, the existence of gods was still premised among people.

This story continues with Paidon. This is the story when Socrates dies.




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