オナニズムの仕掛け 金塚貞文著 青弓社 1987/12/12

オナニズムの仕掛け
様々な雑誌等に描いた現行をまとめたものだから、内容に直線的な整合性がないのは仕方のないことである。逆に様々な視点からオナニズムの仕掛けを描いていて、広がりがあって面白い。しかし、全体を通して一つの論理の展開がある。赤川学の「セクシュアリティの歴史社会学」に匹敵するような論理を214ページな中に詰め込んでいる。したがって、説明が不十分(不親切)な部分も多く、私のようなものには理解が難しいところもある。

「オナニスムの秩序」以降発表されたフーコーの『性の歴史』の独自の解釈を通して、「オナニスト宣言」につながる重要な中間点の著作である。

コミュニケーション革命は身体そのものを人工化せずには収まらない。それは、我々の一人ひとりが、身体を情報の一つとして「所有」することを要求する。これが「人工身体」であり規格化されたメディアである。

身体のコミュニケーションが抑圧され否定される時、性愛にオーガズム以外の規範はない。オーガズムを実現できない性愛、情報化できない身体は、雑音でしかなく、異常として監視されるべきものとなる。

オーガズムは、偶然性を排除し、確実性、必然性へと高められなければならない。オナニーは自立身体を持つもの(情報化社会に生きるもの)の自律のための義務であり、労働なのである。

ポルノは商品として使用価値を持つが、それは「性的欲望をかきたてたい」という欲望を持った人のその欲望を充足させるという使用価値である。それは情報として、その情報を受信する人自身の性的な興奮であり、それを通して自分自身の身体に関わるということである。商品需要は掘り起こし、作り出すべきものである。現実の他者は性的欲望の需要の掘り起こしにとって桎梏である。オナニズムとは、他者の身体の情報としての使用である。他者の身体は、情報としての使用価値を持つものとして、生産され得るもの、商品になるのである。それは、マルクスが商品の物神化(フェティシズム)と呼んだものに他ならない。オナニズム(他者身体の情報としての使用)が、現実の他者を疎遠なものとし、そして疎遠なものとなった他者が、オナニズムの欲望を掻き立てるという悪循環がその需要を生産する。

他者の身体は情報として見られるものになり、自分も見られるものとなる。もはや私の身体、他者の身体に内面とか主観といったようなものは存在しない。全ては「見る」「見られる」ことの交差の中にさらけだされる。身体の情報化とメディアの身体化、それがメディアとしての商品の使用価値であり、情報化社会の商品の属性なのである。欲望を充足させるよりは欲望を掻き立て、耐えざる欲求不満を作るのが今日の商品の属性なのだ。それはやがて規格化(情報のストック)され構成される。筆者はそれを「人工身体」「自律身体」と名付ける。情報化社会では人工身体が無限にとりとめもなく語り合う。情報化社会は開くことなく情報を生産し続ける。生身の人間にはもう語るべき内面などは存在しない。

ここから彼のフーコーの『性の歴史』の解読が始まる。知と権力によるオナニズムの性化(監視化)があり、性的欲望が、メディアとして商品の需要へと方向づけられていくこと、それが性のオナニズム化である。

貴族階級の身体は「血なるもの」で構成され、ブルジョア階級のそれは「性なるもの」によって構成される。そして労働者の身体は「メディアなるもの」で構成される。

商品とは、言説=対象化されたわた私にほかならず、装置のうちにあって、その言説によって装置を構成=対象化するものである。フーコーは規制の権力システムから、真理の権力を引き離す努力を迫る。抵抗が、権力以上に賢くなることの妖精である。

ここまでが第1部である。


第2部

・アイドル・オナニー論

アイドルとは、オナニー・イメージのストックの場から、オナニーそのもののストックの場となる。特権的なオナニー管理、抑制するというオナペットなのである。オナニーはかくして、商品システの中にそっくり取り込まれる。

・『メンズノンノ』・・・

男も規格化された見られる存在に。

・恋愛の身体論

ラブホテル。結婚から恋愛へ。カントとヘーゲルの性欲論。愛が性的欲望の調停であることを止める時、性的欲望はすでに、個別的な人格性に対する侵犯であることを止めているのである。恋愛の市民主義。恋愛の快楽とは、善良な人工身体となる喜びである。

・性的欲望の人工身体論

エイズ。性が人間存在の根幹に関わる、いわば特権的な領域であるという認識が「性の商品化」というごく最近の創意によって初めてもたらされた、実に歴史的な相対的な「真理」(=偏見)に過ぎない。

・性の時間

時間論。いかなる問題であれ、そこに政治的対立点を見抜く視点がなければならない。


第3部

・女にとっての性具論

・オナニズムには男も女もない

・子産みというオナニー

知が常に管理権力の尖兵であること。

・胎児とはオナニストの産む虚想である

ハイデガーとサルトル。女性性と母性性。


第4部

・オナニスト=人工身体の死

余剰人員・余剰人口。人工身体とは、自分の身体を常に「人工身体」たるべく管理しなければならない。



⟨impressions⟩

Since it is a compilation of current situations drawn in various magazines, it is inevitable that the content is not linearly consistent. Conversely, I draw onanism from various perspectives, and it is wide and interesting. However, there is one development of logic throughout. Logic that is comparable to Akakawa's "History of sexuality sociology" is packed into 214 pages. Therefore, the explanation is often inadequate (unfriendly), and something like me is difficult to understand.

It is an important halfway point that leads to the "Onanist Declaration" through a unique interpretation of Foucault's "History of Sex" published since "The Order of Onanism".

The communication revolution cannot be accommodated without making the body itself artificial. It requires that each of us "own" the body as one piece of information. This is an "artificial body" and standardized media.

When physical communication is suppressed and denied, there is no other norm in sexual activity other than orgasm. Sexual love that cannot achieve orgasm and a body that cannot be informatized are only noises and should be monitored as abnormalities.

Orgasm must be exempted from contingency and increased to certainty and necessity. Masturbation is an obligation and a labor for autonomy of those who have an independent body (those who live in the information society).

Porn has a utility value as a product, but it is a use value that satisfies the desire of those who have a desire to "inspire sexual desire". It is, as information, the sexual excitement of the person who receives the information, through which it relates to his own body. Commodity demand must be digged up and created. Others in reality are fetters in digging up demand for sexual desire. Onanism is the use of information about another person's body. The body of the other person becomes a product or a product that can be produced as having a value of use as information. That is what Marx called the fetishism of goods. The vicious cycle that onanism (use as information of the body of others) alienates the real others, and those who become alienated, stir up the desires of onanism produces that demand.

The body of the other will be seen as information, and you will also be seen. There is no longer any internal or subjective thing in my body, the body of others. Everything is exposed in the intersection of "see" and "seen". The informatization of the body and the incarnation of the media, which is the value of using the product as a media, is the attribute of the product in the information society. Rather than satisfying desires, it is the attributes of today's products that arouse desires and create intolerable frustration. It will be standardized (stock of information) and composed. The author names them "artificial bodies" and "autonomous bodies." In the information society, artificial bodies talk indefinitely. The information society keeps producing information without getting tired. There is no such thing as a living human being.

This is where the decoding of Foucault's "History of Sex" begins. There is the sexualization (monitoring) of masturbation by knowledge and power, and sexual desire is directed to the demand for products as a medium, which is masturbation of sexuality.

The body of the aristocracy is composed of "blood" and that of the bourgeois is composed of "sex". And the body of a worker is composed of "the media."

A commodity is nothing but a discourse = objected cotton, and is in a device, and the device is configured = targeted by the discourse. Foucault urges efforts to separate the power of truth from the regulatory power system. Resistance is the fairy of becoming smarter than power.

This is the first part.


Part 2

・ Idol masturbation theory

An idol changes from a place of masturbation image stock to a place of masturbation itself. It is a masturbation of privileged masturbation management and suppression. Masturbation is thus completely incorporated into the product system.

・ Men's Nonno

A man can also be standardized.

・ Body theory of love

Love hotel. From marriage to love. Kant and Hegel's theory of libido. When love stops being arbitration of sexual desire, sexual desire has already stopped being an invasion of individual personality. Love citizenship. The pleasure of love is the joy of becoming a good artificial body.

・ Artificial body theory of sexual desire

AIDS. The perception that sexuality is at the core of human existence, a so-called privileged territory, is only a very recent and relatively historic “truth” (= prejudice), called “sexual commerce”.

・ Sex time

Time theory. Whatever the problem, there must be a perspective to see the political conflict.


Part 3

・ Sexualism for women

・ Onanism has neither men nor women

・ Masturbation of child birth

Wisdom is always a steward of administrative power.

・ The fetus is the imaginary birth of the onanist

Heidegger and Sartre. Femininity and maternity.


Part 4

・ Onanist = death of artificial body

Surplus personnel and surplus population. An artificial body must always manage its own body to be an "artificial body."




[出演者(プロフィール)]

1947年8月22日東京都生まれ、早稲田大学文学部中退。英語、フランス語の翻訳をし、1982年から『オナニスムの秩序』などオナニスム三部作を刊行。また1993年には柄谷行人の主導で「共産党宣言」を「共産主義者宣言」として新訳した。



オナニズムは現代文明の諸問題に肉薄する鍵概念であり、自律身体の監視装置がオナニーなのである──。一貫してみずからが受苦する痛み/享受する快楽から世界を読み解き、生真面目な学問の虚妄の牙城に乗り込む、独自の身体文化論。




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